Tagi

, , , ,


pleśniak_500pix

Ciasto na kruchym spodzie z owocami, bezami i polewą czekoladową – ciasto powszechnie znane i lubiane w mojej wersji. Nauczyłam się je robić od mojej mamy. Tak… przepis z pokolenia na pokolenie. 🙂 Takie są ponoć najlepsze. Ale wracając do tematu, ja wprowadziłam pewną nowość do przepisu mojej mamy – a mianowicie do kruchego ciasta oprócz kostki masła dodaję trochę oleju rzepakowego nierafinowanego. Ciasto dzięki temu jest bardziej kruche i ma delikatny słodkawy smak.

Składniki:

  • 3 szklanki mąki
  • proszek do pieczenia (na 0,5 kg mąki)
  • kostka masła + 1 czubata łyżka do polewy
  • 4 jajka
  • szklanka cukru
  • 4-5 łyżek oleju rzepakowego nierafinowanego (możecie użyć zwykłego oleju rzepakowego – efekt kruchości ciasta będzie taki sam, ale będzie inny smak, no i wartość zdrowotna 🙂 )
  • owoce świeże lub mrożone (ja daję najczęściej czarne porzeczki lub wiśnie)
  • 1 czekolada gorzka lub deserowa

Przygotowanie:

Mąkę, żółtka, proszek do pieczenia, masło, olej wyrobić na blacie na gładkie ciasto. Odłożyć na kruszonkę małą kulkę ciasta o średnicy około 4 cm. Resztę wyłożyć na blachę. Jeśli owoce są bardzo mokre, to warto posypać ciasto bułką tartą (wchłonie ona nadmiar wody z owoców). Na ciasto wykładać owoce. Jeżeli owoce są bardzo kwaśne (np. czarne porzeczki), można je posypać dodatkowo cukrem. Białka ubić z cukrem i wyłożyć na owoce. Odłożoną wcześniej kulkę ciasta rozkruszyć na wierzchu. Całość piec w rozgrzanym do 180 stopni piekarniku około godziny. Po upieczeniu przygotować polewę. W garnku rozpuścić masło na małym ogniu, dodając połamaną na kostki czekoladę. Cały czas mieszać, aż się rozpuści. Od razu wylewać na upieczone ciasto. Na koniec można jeszcze ciasto posypać wiórkami kokosowymi – oprócz walorów smakowych, ciasto będzie wyglądać atrakcyjniej. Smacznego! 🙂

